BLS – co to jest i w jakich sytuacjach możemy z niego skorzystać?
Skrót BLS oznacza Bezpośrednią Likwidację Szkód. Jest to system, który umożliwia likwidację szkody na pojeździe osoby poszkodowanej bezpośrednio przez towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym poszkodowany zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. BLS umożliwia szybsze załatwienie formalności, a co za tym idzie, szybszą likwidację szkody. Kwestie rozliczeń pomiędzy ubezpieczycielami leżą po stronie zakładu ubezpieczeń, w którym ubezpieczony jest uszkodzony pojazd.
BLS - zasady
W ramach systemu BLS mogą być naprawiane niektóre rodzaje szkód, a zdarzenie musi spełniać kilka warunków:
- BLS dotyczy jedynie szkód majątkowych,
- maksymalna wartość szkody to 30 tys. zł (poniżej wyjątki),
- zdarzenie miało miejsce na terenie RP,
- zarówno ubezpieczyciel poszkodowanego, jak i sprawcy, należy do krajowego systemu BLS (poniżej wyjątki),
- w kolizji brały udział tylko dwa pojazdy,
- ustalenie winnego zdarzenia odbyło się bez udziału sądu.
System BLS pokrywa również koszty:
- holowania,
- parkowania na parkingu strzeżonym,
- badań technicznych po zdarzeniu,
- wynajęcia pojazdu zastępczego.
BLS – które firmy ubezpieczeniowe należą do programu
Lista towarzystw, które należą do systemu BLS:
- Aviva,
- AXA,
- Concordia,
- ERGO Hestia, MTU, MTU24, You Can Drive;
- HDI,
- Link4,
- PZU (suma ubezpieczenia to 4 mln zł) - klienci PZU mogą skorzystać z BLS, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS (ubezpieczenie sprawcy musi zostać wykupione w Polsce),
- UNIQA (suma ubezpieczenia to 1 mln euro),
- Warta (suma ubezpieczenia to 500 tys. zł) - klienci Warty mogą skorzystać z BLS, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS (o ile pojazd kierowcy winnego zdarzeniu nie jest zarejestrowany za granicą). Warta obejmuje ochroną także szkody w bagażu,
- Wiener.
Jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe nie należy do systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód, sfinansowanie naprawy w całości leży po stronie ubezpieczyciela sprawcy szkody. Od tej reguły jest jednak wyjątek. Firmy takie jak Allianz i InterRisk mają w ofercie rozszerzenie ochrony dla swoich klientów.
Allianz - usługa działa niezależnie od tego, czy ubezpieczyciel sprawcy należy do systemu BLS (o ile kierowca, który spowodował szkodę, nie wykupił ubezpieczenia za granicą). Usługa jest dostępna dla osób, które wykupiły w Allianz ubezpieczenie AC. Suma ubezpieczenia to 1 mln euro.
InterRisk – jako dodatek do ubezpieczenia można wykupić ochronę InterCasco, działającą na zasadzie systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Klienci InterRisk mogą z niej skorzystać, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS. Suma ubezpieczenia to 1 mln euro. Ubezpieczenie obejmuje również zniszczenie wyposażenia auta oraz przedmiotów osobistego użytku.
System BLS nie zmienia zasad odpowiedzialności sprawcy szkody oraz ubezpieczyciela, z którym sprawca zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Opisany system ma na celu m.in. przyspieszenie procedury likwidacji drobnych szkód na mieniu oraz zminimalizowanie zaniżania wypłat odszkodowań z polis obowiązkowego ubezpieczenia OC p.p.m.